Persbericht – Wel de snelheid maar niet de zege voor Merckelbagh

Heerlen – Als voorbereiding op het komende Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) seizoen kwam Milan Merckelbagh afgelopen zaterdag in actie. De Limburger reisde naar het TT Circuit voor de eerste wedstrijd van het Internationale Dutch Championship (IDC). Na het behalen van de pole-position en als eerste te finishen van de wedstrijd ging de zege toch niet naar de student. Ondanks twee straffen werd de Heerlenaar nog vijfde.

Assen:
De trainingen verliepen eigenlijk zonder problemen alleen de weersomstandigheden waren fris en natuurlijk viel er een spatje regen. In de eerste tijdtraining gaf Milan direct zijn visitekaartje af door twee seconden sneller te zijn dan zijn achtervolger. Tijdens de tweede tijdtraining wordt er aan deze voorsprong geknabbelt en daarom besluit de Yamaha-rijder opnieuw het circuit op te gaan. De tijd wordt opnieuw verscherpt en met een ruime voorsprong kan er vanaf de pole-position vertrokken worden.
De start is geweldig en Milan komt met 1,5 seconden voorsprong uit de eerste ronde. Dan wordt er een klein foutje gemaakt door de leider waardoor de voorsprong kleiner wordt maar dat wordt in de derde ronde ruim herstelt. In de ‘Strubben’ gaat het mis en er volgt een ‘Code60’ waarbij er door de coureurs niet hard mag worden gereden dan 60 kilometer per uur. Er volgt even later in de laatste ronde de groene vlag en word de wedstrijd hervat. Zijn achtervolger gaat door koude banden in de beroemde Strubbenbocht onderuit. Wanneer de wedstrijdleiding de race weer verder laat gaan weet Milan zijn voorsprong uit te bouwen naar zo’n 23 seconden en viert hij de overwinning met een  staande wheelie.
Er volgt echter een straf voor de winnaar want hij zou zich beide keren niet aan ‘Code60’ hebben gehouden en er volgt twee keer een straf van 20 seconden. Hierdoor wordt Milan dus als vijfde geklasseerd.

Milan Merckelbagh:
“Heel blij en tevreden met het rijden en de machine. Het gevoel na deze wedstrijd is erg goed maar de uitslag doet anders vermoeden. De eerste ‘Code60’ heb ik pas later gezien omdat deze pas uitging na het passeren van de officials post. Bij de volgende locatie kreeg ik het bord wel te zien en ben direct van het gas gegaan. Code 60 is vergelijkbaar met een ‘virtual safety car’ maar nogal discutabel in de controle ervan. Een protest in dienen is voor mij niet van belang….. Voor mij is de IDM veel belangrijker en daar ligt mijn focus!”

Kalender:
Voor het komende IDM-seizoen staan er zeven race weekenden op het programma. Daarbij ook een wedstrijd op het circuit van Assen. Op 6,7 en 8 mei begint het kampioenschap op de ruim 4 kilometer lange  Lausitzring.

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Kees Siroo

Delen